torsdag 14 november 2013

GÖTA III

För ca 1 år sedan började vi lite vackert med att mäta upp lokramen på Göta III. Då låg sidovisningarna
på ca 1000; idag ligger de på 28800 sidovisningar.. Tyder på ett visst intresse att se 2 bondpöjk´a bygga
om ett litet 891-ånglok till ett fungerande 600-ånglok...!
För er nu som ÄR intresserade av Göta-projektet publicerar jag ett litet bildsvep...

-" Bengt är fullt sysselsatt m att svetsa igen den spricka som uppdagades på Göta I.s vänstra ångcylinder; vid innersta fästet. För att inte riskera något påbörjades svetsning m special-elektroder för handtering av gjutgods; själva elektrodpaketet kostar 7500:- sek..! Sa inte att vi betalat det men det kostar så mycket att inhandla !!
Sedan skall cylindern till en M.V. och fräsas någon/några mm på glidplanet, för den är anfrätt av rost
idag. Likaså skall själva sliden planas av lite..
Övrigt som sagts tidigare; hö sida är uppkopplad. Kopplen är ordninggjorda; en krok f tippvagnar och ett specialgjordt koppel-OK, för feldbahnvagnar.
Ångröret är klart f provning av lokramen på tryckluft. Gamla förbindelse röret till Göta I, som gjorts om.
Till våren räknar vi med att provköra lokramen m tryckluft. Och slidmatningen av cylindrarna skall först "nollas" och sedan ställas in..
När lokramen är klar övergår arbetet m själva ångpannan. Alla tuber skall ur och sedan skall den rengöras och sandblästras utv. En tubsats (30st) har vi liggandes och en mycket duktig ångmekaniker har lovat
oss hjälp m tuberna.
Samme unge dynamiske man som tillverkat 2 ångpannor till ångbåtar här i landet...!!
Själva lokramen är täckt m ett mindre skynke för förhindra att för mycket slipdamm samlas
på lokramen. Det blir det iaf men ändå..
3 stora vinkelslipar samt 4 små har projektet förbrukat hitintills...!
Vi återkommer med mera info då vänstra cylindern sitter på plats och lokramen är totalt uppkopplad.
MvH RJa
(Ps. Resev f stavfel)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar