onsdag 27 augusti 2014

Onsdags aktivitet

Fortsatt rostslipning på Hästveda.. Så tog lilla rot.stålborsten slut... sliter som attsingen på rostplåt.
Då fick jag ta till det stora artilleriet,vinkelslipen m bautastora stålborsten. Här gäller det
att hålla i och hålla emot när den gör "tvärkast".. Annars har man snart svarva ett hål i kistan.!!!
Så jag körde av de 2 sidoplåtarna på båda sidorna. Och den sidan som vätter innåt, strök jag
med Cronol..
På själva loket går åt en väldans massa rostskyddsfärg; tur som en tok hade man då man hittade en
nästan full 3L hink m specialt rostskydd fr Nordsjö..Snabbtorkande och det går åt massor att stryka på..
Och på hyttens baksida fick jag nästan stryka på hela ytan, för att täcka de rostangrepp som fanns.
Som jag nämde tidigare kör jag m lilla vinkelslipen och går sedan på m slippapersmaskinen..
Den stora maskinen orkar man inte hålla i om man jobbar i axelhöjd. Hittade en nyborste till
den lilla vinkelslipen
Och när jag letade lämpligt rostskydd; snubblade jag lyckligtvis på en nästa full 1L burk m brun-röd
färg. När den torkat liknar den en nymålad Z4p..
Har provmålat lite i fronten för att se ett testresultat. Tror att denna kulör blir perfekt till Hästveda-
loket..

                                         Flera år gammalt rostskydd som mixades till m borrmaskin..

                                         Innan man börjar slipa så´kan det se ut så här..

                                         ..och när man är klar glänser plåten.

                                         Och så här ser det ut när man kör; det tar..!

                                         Provmålning av fronten för att testa resultatet....

                                         När jag rotade efter färg hitta jag denna gamla klenod..!

                                         Loket ser bra roligt ut; lutar bakåt och hytten är
                                         rätt vinkel men hyttens framkant lutar framåt.!!!
                                         För att inte tala om dörrarnas konstruktion...
                                         August Svensson var nog på lyse när han byggde det,
                                         1950..
                                         Hela hytten är rostskyddad nu baktill & klockan är
                                         över 18.00...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar