onsdag 8 oktober 2014

Onsdags aktivitet

Det är en himla tur att man har en stor maskinhall att hålla till i mellan regnskurarna. Gångna natten
ramlade ner över 20 mm regn och spridda skurar har det varit hela dagen..
Idag har jag lagt in en högre växel i arbetstakten när det gäller Hästveda-loket. Först tvättade jag av
B-18motorn m fotogen, på vänstra sidan. Sedan på m tryckluften för att motorn skulle torka.
Sedan blåste jag på m röd klarlack & stundom blev det penselmålning för att förhindra att färgen
skulle börja rinna. Den röda klarlacken torkade ganska fort och jag kunde ganska snart montera
fördelarlock, tändkablar & rotor. Allt överkommet begagnat.  Tyvärr visade sig att bränslepumpen passar i montage på motorblocket MEN pumpar inte pga att B-18 har en annan vinkel på pumparmen. Ridå..!
Men skam är den som ger sig. Jag tog sonika och satt fast gamla pumpen i skruvstädet och tvingade
pumparmen att röra på sig... Och se.. som i ett trollslag började pumpen fungera... Och ganska
snart gav den ifrån sig ett "snarkande läte". Bara att flytta över sil, spänntråd, glaskupa samt för-
skruvningar, samt montage av gamla pumpen på motorblocket. Men tji vad jag fick..
Ingen bensin kom iaf. Då gick jag till bensintanken & tog bort locket och blåste i tanken; varpå ett bubblande läte kom från andra sidan. Vid kontroll droppade bränsle över startmotorn från en slang/rörkoppling.
Demontage  av den trådspunna ledningen på ca 20 cm och ersatte den med en glasfiberarmerad
slang. Nu j-ar var det tätt.  Bengt kom förbi med en 5L.ts dunk och hällde i tanken.
Han blåste i tanken m tryckluft på samma gång jag vred på tändningslåset; nu formligen forsade
bensinen ur pumpen och kopparröret upp till förgasaren; kopplades ihop med pumpen.
Lite filning med bryterfilen mellan brytarspetsarna gav gnista till fördelaren. Nu var allt klart!
Skulle motorn starta; på med hjälpstarten så att motorn drogs  runt med startmotorn i en
väldig fart.. Efter några sekunder hostade motorn till och vrålade igång med ett herrans liv.!
Loket funkar nu alltså..!!

                                        Vänstra sida av motorn är lackad vackert klarröd..

                                         Bengt provar Hästveda-loket; det är ett letande efter
                                         växellägen på riktningslådan..

                                          Motorn avger ett ilsket vrål med rakt rör..

                                         .. och svarar omedelbart då man höjjer varvtalet.!

                                         Bengt prövar febrilt alla växellägen på bakre lådan..

                                         Här ses glasfiberslangen mellan pumpen och kopparröret.

                                         Här har vi den trasiga bränsleslangen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar