söndag 12 juli 2015

Lördagens varma jobb

Idag har spåret nere vid Talluddens stn grästrimmats och ogräsbekämpats med Glyfosat..
Nu har hela linjen trimmats och besprutats så nu slipper vi väl grönsakerna i spåret ett tag.

Väl tillbaka vid stallarna var det dax att mecka lite med RLJ.s JW8. Tyvärr visade det sig att loket
är ett hopplock av diverse delar. Och bl.a. saknas bränslefiltret samt luftningsnippeln. Gasreglaget som
skall sitta på varvtalsarmen, monterades med den sk Wallraf-kilen. Ett sabla piller för att få till!
Men med hjälp av "åkallande av han djupt ned i backen" och kraftuttryck som ej lämpar sig i text; fick
jag så småningom dit eländet!
Nu skall det bara dit en låsring; vilket Benga skall prova ut ur sin låsringssats.. Man måste ha många saker om man skall vara maskinmontör.....
Bränslefiltret och luftningsnippeln "lånar" vi från JW kompressorn som vi har som bara står...

Vi har även tittat på A-Ford-loket och skall skaffa fram en impregnerad 6"- planka som skall anbringas stånde å lokramen. För att sedan bygga upp ett förarsäte liknande den Hummel har uppbyggt.
Ett gammalt bilsäte har ju varit den enklaste lösningen fr ev någon gammal A-Ford.. Men nej; vi jobbar
efter principipen "varför skall man göra det enkelt för sig när man KAN göra det svårare"....!
Och tittar man på de gamla bilderna fr Kornhults Tf, har Bjärnums MV byggt upp någon typ av förarsäte i trä; och så blir´e. När snickaremästare Benga sätter fart med sin sticksåg mm, och allsköns elverktyg kan
man åstakomma träsniderier som på gammalt mane´r!



   A-Fordloket; gammal bild.


                                          Rundgångsspåret vid Talludden.


                                          Talludden

'
                                          Även gräsplanen framför Talluddens stn är slagen


                                          Granskogens hpl är oxå trimmad


                                          Arbetståget inne vid Hagaberg stn


                                          Dieselfiltret saknas bl.a. på RLJ.s JW8....


                                          .. och röret till vattenpåfyllningen, felmonterad...


                                          Fick dit reglaget för varvtalsstyrningen med stor möda...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar