måndag 28 mars 2016

Aktivitet Annandag Påsk

Strålade sol på Annandag Påsk, idag...Jätteskönt ute..!
Gjorde att jag ganska snart på fm styrde kosan ned mot Hbg. Jag har ju lite målningsarbete på
Volvo B4.an att fixa till...
Först var det ju att demontera bränslepump, returrör f oljan, hela fördelarn samt röret från vevhus-
ventilationen, måste ju plats att komma åt med penseln överallt...
Sedan när man började måla var det ju till att kika lite på avstånd sidledes allteftersom man målade.
Ungefär som man betraktar ett konstverk på lite håll!  Solen lyste på min rygg och speglade sig
rätt bra mot motorblocket; varför det var lätta att göra mistor....
Men eftersom jag monterat bort div grejer som var i vägen, var det bara att kladda på.

När blocket var helstruket passade jag på att se över fördelarn; den var ju ändå bortplockad s.a.s.
Uppsmörjning och kontroll av att vikterna fungerade...
Sedan såg jag över bränslepumpen; satt fast så klart men med lite lagom tryck på pumparmen
lossnade den och började "snörvla och låta".  Det vet jag sedan gammalt, att en bränslepump
som sitter fast brukar lossna om man använder lite lagom våld på den...

Och medans röret som skall sitta för vevhusventilation, torkade... började jag skruva fast det andra
jag monterat bort.
Så gick då denna dag...



     Så här vart den att se ut med Volvo BM.s gröna emaljfärg.  Som alla kan observera  har jag inte
     målat topplocket där stiften sitter fast i.  Lurar på en annan kulör där.. eventuellt svart värme-
     beständigfärg.


     Och så här såg fördelaren ut efter behandling....



     Och här var det mesta ditmonterat igen; fattas bara röret för vevhusventilationen....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar