lördag 26 mars 2016

Aktivitet på Påskafton!

Idag var jag ner till Hagaberg, på självaste Påskafton trots att det var Påsklunch kl 13.00 i Hebbebo...
Jag tyckre jag skulle vara lite aktiv och förbereda svetsningsarbetet i morgon söndag.
Så drogs den lilla kompressor´n ut och jag började blåsa rent hö sida av motorblocket...
Det superstarka avfettningsmedlet, som var väldans dyrt !,  hade gjort motorn ganska ren och
jag behövde blåsa rent vissa små partier som medlet satt kvar på samt torka av med en trasa.

Vissa färgskiftningar kunde skönjas på motorblocket; en mörk samt en ljus kulör av grön färg.
Ett mellanting blir nu kulören av Volvo BM.s gröna emaljfärg men jag tycker det ser fint ut.

Så högersida av blocket, samt frontpartiet omkring platsen där vattenpumpen skall monteras,
har påmålats samt oljebehållaren. Vänster sida av motorblocket måste blåsas torr först innan
påstrykning av gröna emaljfärgen. Vilket förhoppningsvis sker i morgon söndag!
I morgon skall fästen för kylarpaketet svetsas, samt fästen för traktorgrillen...

Bay the way; många gillar denna blogg; under dygnet efter senaste inlägget har sidan haft över 140
visningar.. Tackar!



     Höger sida av blocket har nu strukits med BM-färgen...



    Som synes även frontpartiet.  Tryckröret för motoroljan har oxå renblåsts samt returslangen...



      Denna vänstra sida behöver renblåsas mer innan färgsättning... Smuts finns kvar på oljesumpen här..!



     Man kan snart förnimma en helhetsbild av loket; kylare, grill samt motorhuv fattas bara......!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar