fredag 25 mars 2016

Händelser, och på G !

Tänkte berätta lite vad som är på G, denna Långfredag med regnet hängande i luften...
Några kanske undrar varför vi börjat arbeta med ett lok mitt i vintern.... Jo upprinnelsen är att
vi fick ta över Rehnbergs minitruck, som stått här hemma vid Oskarslund ett tag. Lars ville vi
skulle sälja den men efter flera fruktlösa försök på Blocket tröttnade vi. Rehnis sa då att FMBBM
kunde få överta B-16 motorn mm, för att kanske det skulle kunna passa i något lok..
Efter att kontollerat motorfästen & växellådorna i Söderblommen kunde konstateras att INTE en
B16-motor skulle passa att montera i det loket... Va ju lite skit!  Men vidare så upptäckte vi att i
ett annat lok; Lindsloket från Annerstads Torv; satt det troligen en B16-motor monterad..

Så den 5 Mars började jag så smått demontera motorhuv, kylargrill mm på Lindsloket. Och efter
demontering av det illa åtgångna kylarpaketet kom upptäckten..!  Det sitter ju en ännu äldre
motor monterad i än en Volvo B16, nämligen B4b!  Som kom ut 1947 i första PV.n 444..
Går denna motor att vrida runt... Jodå, men bara kvartsvarv åt höger resp vänster... Varför?
Joo växellådan hade låst sig och växlarna var i läge... Troligtvis var växelförarn av. Men en låda som
hade låst sig kunde ju inte vara något stort problem utan måste gå att lösa, tänkte vi. Och efter att
vi skruvat loss locket på lådan samt petat växlarna i friläge; gick motorn att vrida runt!
Vad saknades på motorn då och fanns det motordelar att tillgå?  Jodå en reservdelsfirma som
sysslar med veterandelar, hade massvis med prylar...
Här skulle mekas Volvo B4-motor!  Ja och på den vägen är det.

Några har ju undrat varför vi bytt ut främre hjulparet och inte behållt detta... Om folk kunde
sluta att bry sig om allting...
MEN så här är det: 
lagerboxarna konstaterades va helt slut och vid demontering föll de isär. De här lagren hunde inte ha
fått så värst mycket smörjning inte! Hjultapparna var helt snedslitna och dessutom fanns det inte så
mycket kvar av drevet på axeln, heller.
Och när vi kollade under lokramen syntes 2 djupa ränder i bromsrörelsens tvärstag.
Rullkedjan hade "ätit" av tvärstaget till hälften vilket hade kunnat få katasrofala följder om
det ha villa sig illa!

Så därför blev det ett nytt hjulpar monterat framtill... Sen kom vi på en rolig id´e  att sätta dit ett
mindre men mycket kraftigt hjulpar och på så satt kommer loket att få ett utseende a la traktor!
Och kylarfronten kommer ju från en BM traktor och D blir häftigt. Och alltid retar det nån!

Nu över till bildkollaget:



     Rehnbergs fd traktor med fungerande B16-motor samt låda i....



      Här syns tydligt hur tappar och drev är utslitet...


   



     Här ser man tydligt hur rullkedjan ätit ur bromsförbinningsstaget; av till hälften!



    Inte så värst mycket kvar av lagerboxarna heller....


     Och här har vi Bergbolagen loket som fanns vid fd SEJ; det kommer att få Rehnberg.s B16-motor!


     Här hänger en gammal "Peggutt"-diesel hängande...


     Och här ligger Volvo-lådan. Detta projekt blir efter att vi är klar med Söderblomsloket!



     Den 3-cyl Deutzmotorn behöver bytas i detta lok. En BM 350 Boxer-motor väntar på iläggning.



     Och Dorman-motorn i detta  Simplexlok måste åtgärdas. Ev åker en Mersedes diesel i....


     Och detta lok skall bli ångloksatrapp till Tunabergs hembygdsmuseum...


     Här har vi klyven ved till bägge ångvagnarna som ska vara i drift sö 24.e April; på Tågsläppet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar