måndag 7 mars 2016

Lite måndagsaktivitet

Under måndagens em fortsatte arbetet med att demontera delar på Lindslokets Volvo-motor.
Nu är det iaf klargjort att den 4-cyl motorn ÄR ännu äldre än vad man beräknat!
Den är ännu äldre än 1957; då B-16 motorn kom... Denna motor är i från början av 50-talet,
nämligen typen B4B. Det har de lärde annammat, för man kan se att vid framsidan av motorn
sitter behållaren med oljefiltret. B-16 har sitt oljefilter i monterat i motorblocket..!

Så idag har det skrapats rost & oljesmuts på ramverk, växellåda mm. Avfettning har sprayats
på motorns nedre delar.
Rostslipning har skett på torpedplåtens väggar, in- och utvändigt...
Remskivan till vattenpumpen, har pressats fast på pumpaxeln.


     Viss rostslipning har skett på topedväggen. De gamla ruttna brädorna på förargolvet, har avlägsnats...


     Inne vid motorrummet har det oxå slipats...

      ...och likaså den högra delen. Det stora skurna hålet bredvid kopplingspedalen, skall minskas ned...



      Burken längst fram skvallrar om att motorn är en B4....



     Rengörning av förgasarens flottörhus är ett måste; dess förgasarinfo sitter stämplat på flottörhusets lock...



      Remskivan är påpressad på vattenpumpens axel. Fläktremmens löplinje ÄR avkollad...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar