onsdag 6 april 2016

Onsdags aktivitet

Idag var det varit oväder av Guds nåde; 20mm regn i natt och ca 6mm på fm har det kommit.
Eftersom jag grovslipade bakhjulen igår; vilken tur asså... Kunde jag finputsa med lilla rot.stålborsten
i hallen, där loket stod. Jobb ute idag, inte en chans!

Började med vänster bak och finputsa lite. Sedan började det mödosamma arbetet att liggande
på marken och måla. Jag hade ju ett gammalt fåtöljunderlägg; går inte att ligga direkt på marken
bland småsten och grus!
Men att ligga och måla och dessutom jobba med armen ovanför huvud & axel är ingen höjdare
kan jag tala om.  Värk så ini bomben kan jag bara säga...
Så det vart bara ena sidan idag, vänster bak.  Imorrn får det bli andra sidan!
Började oxå att måla lite inne i sittbrunnen idag. Bytte oxå ut 3 stora flatstift som skall ansluta
kablarna till nya tändningslåset; ganska spartanskt elsystem: en kabel fr startmotorns +anslutning.
En ned till startmotorns solinoid samt sista kabeln till tändspolen.... Vad mer kan man begära
på en torvmossebana av 50-tal i Småland ??
Får inte kosta nått!?!



      Så här blev bakhjulet med svart lagerbox...



      Hjulet från en annan fotovinkel...



     Byte av flatstift på det spartanska elsystemet...



     Loksiffrorna påsatta...



     Målning påbörjad av sittbrunnen...  Spaken mitt i bild är till riktningsväxeln!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar