tisdag 5 april 2016

Tisdags aktivitet

Idag är det EXAKT 1 månad sedan jag började med Linds-loket...
Tillbakablick:


     Så såg lok 37 ut 5.e Mars...



     Demonteringen hade börjat...



     Kolla bara på rostiga motor´n.... Då gjordes upptäkten om B4b-motorn!



-Då kan ju var och en förstå vilket enormt arbete som är nerlagt på Linds-loket...!

Idag hjälpte Bengt till nästan hela dagen. Vi hade släpat med stora Gasolen för att värma loss de
fastrostade bromsstagen. Nu hör det till saken att jag hade sprutat 5-56 rostlösande medel för
ett par veckor sedan, i de leder och hållare av själva bromsrörelsen.
-" Dra te i skiten får vi se om det/ var det sitter fast"...  Brak, sa det och bromsrörelsen var loss...
Men Bengt tyckte att det var lika bra att kapa bort den bromsrörelse som gick till framhjulen...
Sedan gick vi loss på hjulupphängningen till framaxeln. Vi tyckte inte den ledade sig som var
förväntat; varpå vi gjorde om upphängningen lite. Strök på rikligt med fett för att rörelsen
skulle funka bättre; ett ganska tidsödande arbete för att få till rätta funktionen...
Efter lite provkörning med lok 1 som dragare återgick arbetet med att hissa upp bakdelen för att
slipa av de rostiga bakhjulen och förbereda dem för rödlackering...

Nu vare det sen em och Bengt förberedde sig för hemgång; uret hade blivit 16.30 ca.
Jag påbörjade den arbetskrävande slipningen av ena bakhjulet med stora vinkelslipen och rot
stålborste.  Straxt en stund ringer Bnegt och äger att KG är på G ned med brytarna &
rotorn till fördelarn.
Jahaja, jag fortsatte att slipa på... Efter ca 20min hör jag en bil brumma
fram. D va KG och efter en liten stund till kom Bengt, ner igen....
Nu var det mont av brytarspetsar och snacket var igång för fulla muggar!

-" Jo serhär sull´u ska de va"... KG var i full gång!
Kontroll av brytaravstånd med bradmått; gammalt som gatan men fullt funktionsdugligt.
Lite kopplande hit och dit; samt test med löst tändstift...jodå,  jag körde runt på starten å
gnistorna sprakade på fint!
-" D var ju tur som f-n, sporte KG,  tänk om ni hade ordnat allt å skulle provstarta å de
inte fanns några gnister. Då ha en´ju blivi rakt förbannad"....

Nu är det bara lite småfix med kylarslang mm; sedan är det provstart av motorn....
Sedan är det slip- & målningsjobb med sittbrunnen o.d.
Bakhjulen blir rödlackade imorgon dag...



     Bengt ligger och demonterar bromsrörelsen på loket...



    Delar som åkte veck från bromsrörelsen...



     Och så var det andra sidan....



     Så var det dax att ge sig i kast med upphängningen av framaxeln...



     Stora bulten som håller hjulupphängningen, borttagen...


     Man kan få se prov på de mest udda arbetsställningar vid borrning...



     Bengt skulle borra ett hål i en stor mutter varpå han tyckte detta  var smartaste lösningen...



     Efter hopmontrering av hjulaxeln fram, drog han sig hemmåt... varpå jag hissade upp bakdelen av
     loket för att lättare komma åt och slipa.... Ja ja, kan se lite spektakulärt ut... MEN lok 1 stod framför
     med lokbromsen åtdragen!  So there is no course for alarm, so to speak... Vet man bara vad man
     gör kan arbetsförfarandet se ut hur som helst!


     Så kom KG och straxt efter, även Bengt....


     .... och Bengt hade tagit hem tempgivarn och gängat om den för att passa i mässingsmuffen...


    Äntligen var KG på G med justering av brytare, tändinställning mm... 6Volts batteriet stod på sin plats!



     Och så efter att de åkt kunde jag äntligen fortsätta med slipandet...

Men efter denna mastodont uppladdning på hemsidan, tar jag kväller. Natti....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar