lördag 7 maj 2016

Lördags aktivitet

Jag behöver knappast förklara vad jag var igår kvälst.... Uppe hos KG förståss!
Han tyckte de va roligt, precis som jag, att toppen var klar... Vi borrade ur hålen för pinnbultarna för att frigöra hålen från gammal rost o.d.
Sedan knackade vi in en ny frostplugg i bakändan på topplocket... gamla var slut och läckte som ett
såll. Även en till frostplugg måste vi ta bort; sitter i mitten av motorblocket...
Sedan knackade KG till en packning till termostathuset; fanns ingen i den totala packningsatsen Custom hade skickat med.... KG är aldrig handfallen; kommer alltid på råd och dåd.
Han hade testat rakheten på insugningsröret med en stållinjal; mitt i var den en liten glipa.. KG tog fram kulhammaren och knackade till en extrapackning så att inte motorn skulle suga tjuvluft!
Det ÄR härligt att se en van motorrenoverare arbeta; prata hela tiden och arbeta samtidigt...

Ett fruntimmer säger ju alltid att en karl inte kan göra 2 saker samtidigt...!?! Hör jag ett fruntimmer säga
så kontrar jag blixtsnabbt; " kan inte fruntimmer göra heller.. D är lögn i h-e att ha ont i huvudet och ha
en karl i sängen samtidigt.!!"

Idag har jag målat topplocket med grön BM.s emaljfärg. Sedan har jag sprayat insug/grenröret med'silver resp svart värmebeständig färg...
Så strök jag flaket på boggievagnen en vända till med svart Cronol...


    Gasket set...står de på locket till denna blåa papplåda. Vad tror ni det betyder..?



     Testade avgaskrökens passform, med packning och allt....



     Topplocket med 50mm frostplugg iknackad....



     Nya ventilerna och dito fjädrar sitter galant...



   Och så här ser brännkammrarna ut!  Avgasventilerna är starkare pga att de utsätts för en enorm hetta...



     Här har topplocket blivit nymålat....



     En annan fotovinkel.... Nästa gång ni ser den sitter den på B4.an..!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar