tisdag 17 maj 2016

Tisdags aktivitet

Idag när det blev varmt och skönt ute, var det full aktivitet vid Hbg.

Jag har haft lite ont i min vänstra höftled några dagar; men idag var jag fb trött att gå ikring och halta
som en gubbe på 80 år... Jag tog sonika och vred till vänster ben ordentligt när jag skulle gå ur bilen
vid 9.30-tiden utanför grindarna...tja.. en får inte vara blödig!
Det knaka till i höftleds h-te...och tro det eller ej;  idag har jag kunnat gått ikring som en hel människa,
hela dagen !!!  Egen doktor ÄR bästa medicinen...

KG kom ner idag; i måndags vart jag fb och åkte till Nordpost´s utlämningsställe ner i samhället;
ja.. jo...tror att jag sett ditt paket här någonstans, sa tjejen..
Det är ju FN att ett postpaket skall ta en vecka fr Askersund till Frövi; och någon avisering per sms
fick jag aldrig trots att i Nordposts paketsökning stod att läsa:  Avisering har skett till kunden
fred 13 Maj per SMS.... Jag har väl för fn inte fått någon som helst avisering i fredags ang
paketet fr Askersund...  Nej nu kan det där fb Nordpost ta sig djupt in i Rektum!! Nu äre DHL som
gäller; spelar ingen roll var man sänder en försändelse ifrån i Sverige så har man det på 3-4 dgr. D är
D jag kallar för service!!

Nåväl KG kom idag och tillsammans med lillebror & undertecknad förflöt aktiviteterna på bred front;
kolla bildkollaget nedan:




      Nu är vattenpumpen här och skall straxt monteras...



    Åhej..farbror Frej... nu sitter har där!



     Närbild på gosaken...FN var nice!



     Nu är främre boggien färdig på Vgn 10...



     Här håller KG & Bengt att justera ventilerna på Hästveda-loket; D ä så glappt att en kan köra in en
     stor mejsel emellan.... Vet,... vi har nog aldrig justrat dem!



     Ventilkåpan såg för bedrövlig ut;  här har jag slipat med rot.stålborste....



     ....och här har den duschats med värmebeständig silverfärg.... Attans va nice!



     Hästvedas B-18 motor....är nog i behov av motortvätt e.d....



     Och så här ser det ut efter KG.s ventiljustering.... 2 glappa tändhattar byttes oxå ut!



     Kylarn påmonterad på Lindsloket; och nedre kylarslangen är anpassad & åtdragen....



     Tyvärr blir det lite inpassningsjobb, för övre stosen är centrerad åt vänster; satt så på denna kylare..



     Innan jag visste ordet av var Bengt igång med något svetsningsarbete...



    ... och det var tydligen inte värt att störa konstruktören med nyfikna frågor....



     Jo, det skulle bli ett traktordrag till det gamla tröskverkseländet, vi har haft parkerat vid sp 2 i ca 20 år!
     Men nu skall det flyttas pga en stor lutande björk som skall veck....



     Och tittar man här ser man att tröskan stå mitt i fallet för björken....



     Under dagen blev den andra boggien klar oxå...



     ... men Bengtt funderade på att "säkra" stolparn så att man slipper slammrandet i denna ände...     Och i morrn kl 07.00 skall Bengt till Lbg lassaret för operation...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar