torsdag 26 maj 2016

Torsdags aktivitet

Under denna regniga torsdag, var det full aktivitet vid Hagaberg.

KG & jag f.o.m. 10.00 och Bengt anslöt 12.30. På fm höll jag och KG och meka med B4.an
och bl.a. efterdrog topplocket enligt dragchema fr Custom; 8 kg med momentnyckel!
Vi konstaterade att B4.an går skapligt i motorn, MEN behöver ganska mycket bränsle...
Dvs med mycket choke;  KG tror att förgasaren är tät i något munstycke trots att vi renblåst
förgasaren överallt; utan några förbättringar med öppen choke....

Så nu måste vi leta på en annan Carter-förgasare, made in USA.....
Men det måste gå att lösa; kan man åka till månen i stora rör av plåt så....

Efter fikapaus kom Bengt med och vi kastade oss över BB-motorn i lok 18; som stått
parkerad i verkstaden säkert över 15 år.... fasen va tiden springer iväg!
Arbete med inpassning av renoverad magnet a la KG... Justering och inställning av tänning
enl instruktioner av Bergbolagen av 50-tal.....
Ingen lätt match för den oinvigde... men för KG är allting möjligt !!


     Ventilkåpa samt ventilställ demonterade...



    ... och topplocket är efterdraget med momentnyckel.



     Ventilstället monterat åter samt justering av ventilspelet åter engång till...



     Å här mekas det förgasare av typ CARTER carburator, made in USA....



     Och här har KG & jag skruvat isär halva förgasaren, för renblåsning....



    OBS..att förgasaren är  tvärställd och monterad på en särskild "fot"... troligen av Lindhs M.V.


      Och här mekar vi BB-motor, på lok 18....



     Bengt & KG hjälps åt i det avancerade momentet att få magneten på plats...



     Och här "justerar" KG tändinställningen...



     Ventilkåpan på plats med nyjusterade ventiler.... och den gamla förgasaren monterad...



     Fasen va KG gjort ett fint jobb med magneten.....  Ser ut som ny.!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar