fredag 19 augusti 2016

Fredag aktivitet

Idag har jag sysslat uteslutande med att felsöka på Ångloksatrappen Dino; B-18 motorn har gått lite
ojämt och stannar utan förvarning och vägrar sen att starta...
Efter en snabbkoll att tändspolen får ström och att stiften gnistrar; kastade jag mig över bränsle-
tillförseln. Tog bort bränsledeningen vid pumpen som går till förgasarn; pumpen ger ingen soppa
 vid startförsök av motorn. Nehej... kanske dåligt med bensin i den provisoriska tanken som står i hytten..
Nä inte det heller... Då var det bara och slita bort bränsleslangen och testa med lungblåsning..
Aha..brott på slangfaan!  Suger luft. Inte undra på då.....

Var bara att kapa till ett passande kopparrör och förlänga bränsleslangen så den inte har för tvär böj
till anslutningstappen, på båttanken(!) som står i hytten....!
Jo ni läste rätt; bensintanken till Dino utgörs av en röd förflyttningsbar båttank, som står till höger i
lokhytten. Inget påfund vi hittat på utan det var original när den gick på Dinoland i Skåne!

Vet ni, att före Dinoland har loket gjort en kort sejour på High Chaparall. Skall försöka hitta
den bilden någon gång...

Och så här upplysningsvis, kan jag meddela att denna blogg har över 100 visningar per dygn!
Så om ett tag kommer ett annat lok till Hagaberg, som skall genomgå service åt en
privatperson.....Då Ni...




    Här syns tydligt nya bränsleledningen som går från pumpen och åt höger innåt hytten....



     Frostpluggen hö, längst bak visade sig läcka. No Cource For Alarm... Bara att blanda till lite stål-
     plast och smeta i...


     Och så här ser det ut i hytten... OBS. båttanken till höger på förargolvet !



     Inte mycket till eldragning; 2 säkringar i säkringshållaren....!



     Lika spartansk är startreglagen och förarövervakningen; instrumentpanel fr PV....



    En golvraka utgör ett utmärkt sätt att ta väck vattnet på det nya vagnsflaket....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar