måndag 10 oktober 2016

Måndags aktivitet

Denna måndag började lite blåsig och kulen: Men strax efter 11-blecket blev det varm sol och
växlande molnighet. Riktigt skönt faktiskt....

Då och då startar jag upp lok som ej har varit provkörda på ett tag; så idag var det lok 1 7,
dvs DIEMA.n som var på tur  Som vanligt släpade jag fram startapparaten och anslöt..
Det är liksom mera regel än undantag och tro att det finns laddning i ett batteri som bara stått, när ett
lok inte använts på ett tag. När batteriladdarn hade stått på och "kräma i" ett tag gjorde jag ett
startförsök..  Men det bara knorra och brumma i startmotorn, och det är ett tecken på att nödvändiga
ampere saknas i batteriret. Ingen kraft alltså!
Då gick jag in i verkstaden och bytte startapparet till en 250 Amp; alltså en starthjälp med mera
klös i, s.a.s...
Efter några minuter med fullt påställ i starthjälpen, fick jag startmotorn att dra runt Farymann-dieseln
några varv, men den startade inte trots att det rök stundtals ur avgasröret.

Alltså här kan 2 fel föreligga; endera har det kommit luft in i bränslesystemet ELLER så har motorn
stått så länge att ventilerna kärvar och inte sluter ordentligt. Alltså ingen komp i cylindrarna!
Luft i systemet tror jag inte på.
Luftat bränslerör och filter; bränslet kommer fram. Ifs kommer jag inte åt muttrarna som sitter på
spridarna. Trångt med vattenledningsrör precis där bredvid!

Men jag har lossat ventilkåpona som sitter på varsin cylinder för sig. Och man måste va två man som
kör motorn; en vid startpulpeten och den andra kollar så att ventilarmarna rör sig uppochned..
Har någon ventilarm hakat sig, knackar man försiktigt med en hammare ovanpå den medans
startmotorn drar runt själva motorn. Och förhoppningsvis så startar dieseln då.....

Så vi får se när Benga kan hjälpa till nån dag; han har börjat bli återställd efter operationen i ögat
förra veckan...


     Stora startapparaten är anslutet till batteriet, som tagits ur loket...


     Den 2 cylindriga Farymann-motorn ses här....


  och här se det besvärliga vattenledningen som går in i motorblocket, straxt bakom grenröret...
      Inte lätt att lossa spridarmuttrarna då inte!


     Eftersom startförsöken uteblev, strök jag några brädor med brun Lasyr i hallen..


     Jag passade oxå på att ta några bilder från gengaslokets plattform; Drönarbilder...lol...


     Flera lok som står till vänster i hallen...


     SEJ.s gamla Bergbolagen-lok som skall få en fungerande Volvo B16-motor till våren...


    En gammal Simpa från Gyttorp; blir framtidens projekt.....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar