onsdag 12 oktober 2016

Onsdags aktivitet

Idag fick man pälsa på sig reält om man skulle va nere vid Hagaberg.
Det var bara att sätta igång med nått som gjorde att man blev ordentligt varm.
Därför började jag med att bryta upp flaket på Lannavagn  No 1 3. Satt fast ordentligt så det blev
att ta i med spett och bända ordentligt.

När ramen var helt fri från plank blåste jag rent vagnsramen med tryckluft. Sedan tog jag fram den
stora vinkelslipen med rot.stålborste på. River rent ordentligt vill jag lova!
Sedan började jag stryka på svart specialmedel...


      Lannavagnen, No 1 3.


    Reäla plank fastsatta...


     Var tillverkade för att lasta tunga cementsäckar vid Lanna Bruk...


    Rishögen fick mera "bränsle"... Det är bra att vi kan elda upp allt skräp varje höst!


     Det blev ett väldans bändande för att få loss de reäla planken...


     Bara att lasta på skottkärran och köra iväg till högen....


     För att göra rent de vagnsbult som jag lossat på, fick man hitta på en primitiv "slip"


     En mindre  roterande stålborste fastsatt i en borrmaskin via en 14mm adapter. Vinkelslipar har
     nämligen M14-gänga och då måste man göra en adapter enär chuckar på vanliga borrmaskiner
     endast sväljer 13mm borr!


     När vagnsramen är slipad är det bara att stryka på den svarta lättflyktiga vätska, jag blandat till....


      Lite jobb har jag kvar men det får bli imorgon dag....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar