lördag 5 november 2016

Lördags aktivitet

Denna lördag inträffade något trevligt.
KG, bussig som han är, kom ner till Hagaberg för att bistå mig med att lufta lok 17.s 2-cyl
Farymann-motor. Man kan inte starta loket från instrumentpanelen samt samtidigt lufta dieselpump
& spridare, själv... Går inte..!

Nytt dieselbränsle ifylld och nu började arbetet med att lufta systemet, pump & de 2 spridarna.
En kör startmotorn samt den andra kollar bränslerör & spridare så all luft kommer ut ur systemet.
När rent bränsle pumpas fram drar man åt alla bränslerör samt spridare och då skall motorn
starta.
Vi började med att glödga spiralerna eftersom motorn är en sk förkammardiesel varvid vi samtidigt
snabbt slår till startmotorn.
Efter några startförsök började motorn tända till då och då, härvidlag började det nya 80 Ah batteriet
att svikta i orken. Varvid vi hängde på 400Ah starthjälp m 12V;  +pol mot +pol samt -klämman
satte vi på motorn. Om man inte skulle utöva detta viktiga förfaringssätt (!) kan nämligen batteriet
s.a.s. gå i luften... Inge kul alls, 1020:- skulle då gå upp i rök..!

KG som är en van fd traktormekaniker, kände med handen på spiralerna och kunde snabbt
konstatera att de värmer förkammrarna som de ska.
Så äntligen knackade bokstavligt dieselmotorn igång, i ett moln av rök och sotsprut ur avgasröret.

KG trodde att en avgasventil hängt sig i sätet pga flera år i stiltje men nu släppt varvid motorn gick
igång;och går nu helt perfekt!

Vi båda tyckte det var kul; så efter ca en timmes jobb var det dax för en välbehövlig kaffepaus.
När han drog hemmåt vid 12-blecket, bytte jag olja i luftrenarsumpen; för det är nämligen motorolja
i den..
(Loket användes som banbyggnadslok under 90-talet då vi byggde upp banan)

Fortsatte och städa ihop gamla trasiga sliprar till rishögen mm.
Till sist tog jag vinkeslipen och slipa bort några tunna plattjärn på farmartankarna.
Nu var klockan 17.00 och det blev hemgång...


     Närbild av Farymann dieseln samt bränslepumpen...


    Närbild av Ettans cylinder och pump ovanifrån....


     Regulatorn med fjäder ses här....


    Rengörning av luftfiltrets oljesump samt påfyllning av ny olja...


      Vi konstaterade oxå att under kylaren, låg anslutningen till motorvärmaren...!!


     Loket i sin helhet på den s/v bilden....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar