tisdag 22 november 2016

Tisdags aktivitet

Denna tisdag var vi bägge ner till Hagaberg; dels för att fixa lite dessutom hålla kolla på vad vägbyggarna
gör med vägen och övergången vid spåret.
Igår uppmärksammades att man vräkt i grovt bärlager mitt i spåret; idag steg tempen riktigt när man
inte gjort något åt det hela, utan gruset låg kvar där...

Jag fick tag på grävmaskinisten och ställde några frågor ang förfaringssättet. Under onsdagen kommer
flera grusbilar och skall grusa upp vägen.
När detta är klart skall man iordningsställa överfarten och sedemera skall vägen beläggas. Jag påtalade
vikten att allt grus avlägsnas i spåren och det lovade man.
Man får nog hålla koll på detta tror jag mig veta....

Idag har Bengt monterat avgasvisslan på lok17.
Och jag har strukit brädorna till flakvagnen, med Lasyr på ena sidan.
Bengt drog fast dem med Torx träskruv, varpå jag strök ovansidan av flakbrädorna, som skruvats fast.



     Överfarten har gräfts upp....


    .... och så här ser det ut från andra hållet.


     Bengt provmonterar avgasvisslan på lok 17...


     Och så här ser det ut tillfälligt...


     En enkel "moppewire" har monterats för att dra i wiren när man skall signallera...


     En liten gummikula har monterats i ändan av wiren, som man drar i....


     Wiren löper i en mindre löpögla som utgör det hela. Samma signalanordning som på lok 16...
     Kul att kunna återmontera denna raritet!


     Brädorna utlagda på nya flakvagnen....


     .... och så här ser det ut från andra hållet...


     Bengt drar fast bräda för bräda med skruvdragarn...
   


    ... varefter jag gått på med brun Lasyr...


     Gavelbrädorna är strukna på bägge sidorna och skall bara torka några dygn innan montage...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar