Om man är entreprenör, låt vara i liten skala, måste man ibland utföra andra sysslor än att jobba
skift på bruket eller att meka ånglok i egen verkstad. Har man minigrävare kommer det ibland
lite beställningsjobb som måste utföras... Som här t.ex. en villaägare ville ha ett gammalt potatisland återuppgrävet...
Vi samlar, renoverar och kör både maskiner o tåg med spårvidden 600 mm. All trafik, underhåll o renoveringar görs helt ideellt. Frövi ligger i mitten av Sverige, bara tre mil nordöst om Örebro.
Thursday, 3 April 2014
Wednesday, 2 April 2014
GÖTA III
Dagens arbete med lokramen har varit uteslutande montering av utsläppsventier under cylindrarna. Omändring av länkstag; div omdragningar, svetsningar och inpassning av länkstag mm.
Ett otroligt arbete som tagit mera tid än beräknat. Pga av andra jobb kommer arbetet m loket att vila en stund.
Och för DOM som irriterat sig på digitalkamerans datum och tid; använder vi nu en annan kamera.
Det primära borde ju vara att titta på bilderna; inte kolla på felaktigt visande tid & datum.
Mycke Är Sjukt i Jvg-Sverige .!!!
Ett otroligt arbete som tagit mera tid än beräknat. Pga av andra jobb kommer arbetet m loket att vila en stund.
Och för DOM som irriterat sig på digitalkamerans datum och tid; använder vi nu en annan kamera.
Det primära borde ju vara att titta på bilderna; inte kolla på felaktigt visande tid & datum.
Mycke Är Sjukt i Jvg-Sverige .!!!
Tuesday, 1 April 2014
GÖTA III
Ikväll tvättades lokramen; blåstes rent m tryckluft, samt torkades av.
Vi vill INTE undanhålla er dessa trevliga bilder...
Vi vill INTE undanhålla er dessa trevliga bilder...
GÖTA III
Eftermiddagens jobb med lokramen: montering av urspårningsjärn m fotplattor, mont av främre
kolvstångslock. Anlutningsrör monterat för tryckluftsdrift. Cylinderplåt med isolering monterad å cylindern.
Diverse svartmålning av framänden...
Någon/några dagar jobb till så är ramen färdig. Bromsrörelsen kommer att monteras i Hagaberg.
Alla bromsdelar är anpassade och har provmonterats tillfälligt, för kontroll av passform..
kolvstångslock. Anlutningsrör monterat för tryckluftsdrift. Cylinderplåt med isolering monterad å cylindern.
Diverse svartmålning av framänden...
Någon/några dagar jobb till så är ramen färdig. Bromsrörelsen kommer att monteras i Hagaberg.
Alla bromsdelar är anpassade och har provmonterats tillfälligt, för kontroll av passform..
Göta III
Nu pågår en hel del slutjobb med ångloksramen. Svetsning av taket till främre bassängen och
inpassning av lucka till dito. Vi har nämligen iordningställt 2 öppningsbara luckor till vattenbassängernas
tak. Bara att lyfta bort under pannan och på så sätt möjliggöra renssugning av bottnarna då så erfodras.
Som sagt; det gäller att tänka före..!
OBS; Absolut Inget Aprilskämt..!!
inpassning av lucka till dito. Vi har nämligen iordningställt 2 öppningsbara luckor till vattenbassängernas
tak. Bara att lyfta bort under pannan och på så sätt möjliggöra renssugning av bottnarna då så erfodras.
Som sagt; det gäller att tänka före..!
OBS; Absolut Inget Aprilskämt..!!
Subscribe to:
Posts (Atom)