Idag var det lite grått och disigt varpå vi arbetade i Bengas verkstad.
Mycket att skruva med på pannan...Vi tänker att när tuberna valsas i bör alla tätningar vara på plats
för att kunna utöva kalltryckning så snart som möjligt...
Se Bilder...
Bakre fyrboxgaveln är målad med värmebeständig färg...
Delar till pannan; manluckor, tätningsringar, packningar mm....
Kronan, ångregulatorn, ångrör till cylindrarnas förgreningslåda...
Vä manlucka monterad...
Hö manlucka monterad...
Hö inloppsventil monterad...
Kronan med injektorventiler, monterade...
Alltfler prylar kommer på plats....
Kronverket sett fr hö sida...
Vi samlar, renoverar och kör både maskiner o tåg med spårvidden 600 mm. All trafik, underhåll o renoveringar görs helt ideellt. Frövi ligger i mitten av Sverige, bara tre mil nordöst om Örebro.
Sunday, 22 January 2017
Saturday, 21 January 2017
Lördags aktivitet
Denna sköna & soliga lördag var vi nere till Hagaberg för att märka upp några vagnar med metallsiffror.
Stod man i solen var det rena vårvärmen som slog emot en...
Sköna dagar väntar nog till Mars månad.
Se bildkollage....
Ingen växling utan lok; No 1 Gyttorpar´n
Svallis...inge bra f växling...
Montering av siffrorna först...
Vagn 79 är klar....
På bägge sidor...
Så var´e dax för en av GJ,s gamla vagnar...
Även om det inte blir att sitta exakt rakt; är det ingen altartavla...
Nu skall de växlas upp mot de andra mindre vagnarna...
...upp mot skogen.
När vagnarna står på plats växlas loket ned till stallarna igen....
Benga var lite före mig pga min onda fot och tillika svåra gångegenskaper....
Nu skall en tippvagn få ny bromsplattform av plank....
Här i April måste vi dra igång vår stora kompressor....
Pga av svallis kom inte vagnarna längre idag...
Tyvärr fanns inga siffror som passade till Krupptrallan idag; No 47...
Vagnarna får stå därborta tsv....
Stod man i solen var det rena vårvärmen som slog emot en...
Sköna dagar väntar nog till Mars månad.
Se bildkollage....
Ingen växling utan lok; No 1 Gyttorpar´n
Svallis...inge bra f växling...
Montering av siffrorna först...
Vagn 79 är klar....
På bägge sidor...
Så var´e dax för en av GJ,s gamla vagnar...
Även om det inte blir att sitta exakt rakt; är det ingen altartavla...
Nu skall de växlas upp mot de andra mindre vagnarna...
...upp mot skogen.
När vagnarna står på plats växlas loket ned till stallarna igen....
Benga var lite före mig pga min onda fot och tillika svåra gångegenskaper....
Nu skall en tippvagn få ny bromsplattform av plank....
Här i April måste vi dra igång vår stora kompressor....
Pga av svallis kom inte vagnarna längre idag...
Tyvärr fanns inga siffror som passade till Krupptrallan idag; No 47...
Vagnarna får stå därborta tsv....
Saturday, 14 January 2017
Arb m GÖTA-pannans delar
Idag har Bengt arbetat med svarvning och borrning av vattenstånds amaturen...
Vi knetar på...
Delar till vattenståndsamaturen
Dito i annan fotovinkel...
Vattenståndsglas monterat i orginalhållaren från 1908....
Vattenståndsglaset i annan fotovinkel. Kikkranarna fattas här...
Vi knetar på...
Delar till vattenståndsamaturen
Dito i annan fotovinkel...
Vattenståndsglas monterat i orginalhållaren från 1908....
Vattenståndsglaset i annan fotovinkel. Kikkranarna fattas här...
Friday, 13 January 2017
Lagerkontroll av prylar mm
Idag var jag ner till Hagaberg för diverse kontroll av Göta III-prylar, och lite annat...
Se Bildkollage:
Säkerhetsventilerna till pannan. Uppolerade av Rehnberg....
Själva ångregulatorn som skall sitta fastmonterad på domen....
Den sk "kronan" som skall monteras ovanpå fyrboxen...
Låda innehållande ångvissla och div kranar...
Insläppsventiler med respektive backventil, som skall sitta på vardera sida om pannmanteln...
Mässingssilar, som skall vara placerade i varsin vattenreservoar. Samt div konor till pannan....
Kopparrör som skall sitta mellan injektor och insläppsventil...
Elpådrag till ack-lok No 11. Samt upphängningsanordning till B18; Söderblomsloket....
En liten läcka har upptäckts förut på Farymann-motorns cylinder 1. Men droppläcker inte ens vid
stillastående motor! KG skall försöka dra topplocket till våren så får vi se om läckaget avtar.....
Tändkablarna skall bytas ut på Hummels Cheva 6:a.....
Arbeten på A-Fordsloket från Hökhult, skall färdigställas....
B18-motorn på Hästveda skall genomgå filter- & oljebyte till våren ...
R-lådan på loket måste oxå få översyn; svårt att hitta växellägen vid drift....
Även tändkablarna på Dinoloket måste bytas; samt även brytarspetsarna....
Se Bildkollage:
Säkerhetsventilerna till pannan. Uppolerade av Rehnberg....
Själva ångregulatorn som skall sitta fastmonterad på domen....
Den sk "kronan" som skall monteras ovanpå fyrboxen...
Låda innehållande ångvissla och div kranar...
Insläppsventiler med respektive backventil, som skall sitta på vardera sida om pannmanteln...
Mässingssilar, som skall vara placerade i varsin vattenreservoar. Samt div konor till pannan....
Kopparrör som skall sitta mellan injektor och insläppsventil...
Elpådrag till ack-lok No 11. Samt upphängningsanordning till B18; Söderblomsloket....
En liten läcka har upptäckts förut på Farymann-motorns cylinder 1. Men droppläcker inte ens vid
stillastående motor! KG skall försöka dra topplocket till våren så får vi se om läckaget avtar.....
Tändkablarna skall bytas ut på Hummels Cheva 6:a.....
Arbeten på A-Fordsloket från Hökhult, skall färdigställas....
B18-motorn på Hästveda skall genomgå filter- & oljebyte till våren ...
R-lådan på loket måste oxå få översyn; svårt att hitta växellägen vid drift....
Även tändkablarna på Dinoloket måste bytas; samt även brytarspetsarna....
Så mycket arbete stundar till våren med alla våra lok!
Wednesday, 4 January 2017
Onsdag. Pannbesiktning
God Fortsättning på nya året; önskar vi alla bloggbesökare...
Och årets första aktivitet var, att idag kom äntligen panninspektören fr Inspekta till Bengts verkstad.
Först blev det kaffedrickning då han anlände 13.30.
Sedan ut i verkstaden och invändig inspektion samt ultraljudsmätning av fyrbox och mantel.
Då manteln uppvisade ett snitt på 10.2 lovade det mycket gott, enl inpektören.
Fyrboxgaveln var 17,8mm samt sotskåpsgaveln låg på 15,4mm. Panndia vid sotskåpsinfästning:
625mm i diam.
Då panninspektören hade ett beräkningsprogram i sin bärbara dator, kom datorn fram till att
pannan var godkänd för ursprungstrycket 12 bar!
Men eftersom pannan är från 1908 kom vi överens att sätta arbetstrycket till 10,5 bar vilket var
mycket rådigt enligt inspektören. Eftersom Göta II & Göta III bytte pannor med varann,
vid okänd tidpunkt, kan man inte med säkerhet säga VAD nuvarande panna har för tillverknings-
nummer...!
Bengt har skickat alla tubmått till personen i Sävsjö, som skall förbereda tuberna för ipressning
någongång i Maj e.d.
En firma i Karlskoga skall hjälpa oss med justering av säkerhetsventilerna om några månader e.d.
Som har sagts tidigare, avser vi att utföra allt arbete utan jäkt och fokusera på att allt skall bli
så perfekt som det bara kan!
Se bilder på inspektionen:
Och årets första aktivitet var, att idag kom äntligen panninspektören fr Inspekta till Bengts verkstad.
Först blev det kaffedrickning då han anlände 13.30.
Sedan ut i verkstaden och invändig inspektion samt ultraljudsmätning av fyrbox och mantel.
Då manteln uppvisade ett snitt på 10.2 lovade det mycket gott, enl inpektören.
Fyrboxgaveln var 17,8mm samt sotskåpsgaveln låg på 15,4mm. Panndia vid sotskåpsinfästning:
625mm i diam.
Då panninspektören hade ett beräkningsprogram i sin bärbara dator, kom datorn fram till att
pannan var godkänd för ursprungstrycket 12 bar!
Men eftersom pannan är från 1908 kom vi överens att sätta arbetstrycket till 10,5 bar vilket var
mycket rådigt enligt inspektören. Eftersom Göta II & Göta III bytte pannor med varann,
vid okänd tidpunkt, kan man inte med säkerhet säga VAD nuvarande panna har för tillverknings-
nummer...!
Bengt har skickat alla tubmått till personen i Sävsjö, som skall förbereda tuberna för ipressning
någongång i Maj e.d.
En firma i Karlskoga skall hjälpa oss med justering av säkerhetsventilerna om några månader e.d.
Som har sagts tidigare, avser vi att utföra allt arbete utan jäkt och fokusera på att allt skall bli
så perfekt som det bara kan!
Se bilder på inspektionen:
Subscribe to:
Posts (Atom)