Thursday, 10 April 2014

Göta III

Dagens jobb bestod i att slipa rörelsen till slidmatning- & försprånget /2 stag/ Se bild!
Montering av oljekoppar till vä sida, vid tvärstycket...
Inte mycket kvar nu innan provkörning.
Snart måste vi låna in en mobil dieselkompressor....







Tuesday, 8 April 2014

Göta III

ÄNTLIGEN !
På tisdagens em, när det har regnat hela dagen, fick vi hop rörelse, tvärstycket, vänster vev-
parti mm. Vi har Nollat höger slidrörelse. På vänster sida återstår bara, slipning av yttre vevrörelse
som sköter försprånget och slidmatningen., samt montering av dito....
Sedan Nollning av vänster sida återstår innan provkörning m tryckluft.
Vi funderar att låna hem en mobil dieselkompressor, hit hem till Bengts verkstad.
Kolla nu på bilderna...







Nya tillverkningsnummer på O&K-lok..

I helgen som var hade vi ett mycket trevligt besök utav tyska smalspårentusiaster; vilket var mycket trevligt.
Den ena personen verkade vara en specialist på O&K- motorlok tillverkade i Tyskland.
Vi gick igenom båda MD2.orna samt lok 16 + lokramen vi fick fr ÖSlJ.

Lok 16 tog han fram tillverkningsnummer på:  6033/1937. Tillverkad och ursprungligen levererad till Fajans Tegelbruk; Falköping. Sedemera Trottagården Tf ; där vi hämtade den...

Lokramen fr ÖSlJ (vårt int.no54) typ RL1c har tvno: 7596/1937. För Engelska marknaden, William Jones Ltd. London. Lev 18.3 -39. Motsvarigheten till Carl Ström, Sthlm ? Det finns bevis som styrker detta; fram-backspaken har små skyltar bredvid, som det står; Forward - Rewind.
Hur den kom till Sverige sedan ÄR en gåta för de svenska smalspårentusiasterna; att bena ut...
Nåväl, vi skall börja med att montera en motor i RL1c-ramen, såsmåningom. Vi har ju lite annat att göra....

Och allt började med att vi sålde Montanian till Tyskland. nedan.


Thursday, 3 April 2014

Annat arbete...

Om man är entreprenör, låt vara i liten skala, måste man ibland utföra andra sysslor än att jobba
skift på bruket eller att meka ånglok i egen verkstad. Har man minigrävare kommer det ibland
lite beställningsjobb som måste utföras... Som här t.ex. en villaägare ville ha ett gammalt potatisland återuppgrävet...



Wednesday, 2 April 2014

GÖTA III

Dagens arbete med lokramen har varit uteslutande montering av utsläppsventier under cylindrarna. Omändring av länkstag; div omdragningar, svetsningar och inpassning av länkstag mm.
Ett otroligt arbete som tagit mera tid än beräknat. Pga av andra jobb kommer arbetet m loket att vila en stund.

Och för DOM som irriterat sig på digitalkamerans datum och tid; använder vi nu en annan kamera.
Det primära borde ju vara att titta på bilderna; inte kolla på felaktigt visande tid & datum.
Mycke Är Sjukt i Jvg-Sverige .!!!