Tuesday, 13 May 2014

Tisdagens aktivitet

Äntligen har vår herre skruvat igen vattenkranen, som stått öppen sedan förra tisdagen..
Uppehåll idag och varm strålande sol på em vilket öppnade för eftermiddags aktiviteter.
Vi fixade balk till den blivande kompressorvagnen; lite måttande här & var också
svetsning av dito.
Slipning av gardjärnen och inmätning av lagerboxarna fr Strömsnäs Bruk; till
plogvagnschassit.
Senare på em var det dax att lyfta på själva kompressorn på vagnen; som har anor
från fd Garphyttebanan. Vi hade länge funderat vad vi skulle göra med denna vagn;
och nu vet vi...
OK-ramen RL1c växlade vi in mot NKlJ-vagnen t.s.v.
Där den får stå till sig ett tag innan den får en dieselmotor, monterad...








Sunday, 11 May 2014

Ångpannan

Under söndagen har det arbetats lite med pannan. Bl.a. har alla pinnbult gängats upp och sedan har gummibitar monterats för att skydda bulten, vid kommande sandblästring av pannan utvändigt.
När vi får tag på mera gas till AGA-tuberna, kommer urtagningen av panntuberna att ta fart.
Vem sa att det bara är kul med ånglok...


Saturday, 10 May 2014

Lördagens aktivitet

Idag har jag jobbat själv vid Hbg. Lite målningsjobb + att jag har slipat lite på gardjärnen till plogramen
fr Gyttorp.. Arbetat m strålkastarna till Sö Vi-loket.




Friday, 9 May 2014

Pannan..

Ikväll har tubttagningen börjat. Men fn har vi slut i A20 -tuben..




Växling på bangården..

Idag har vi växlat lite på bangården vid Hagaberg. Vi var tvungna att växla fram Polska finkan;
för att möjliggöra transport av den till Ohsabanan. Den 17.e Maj skall motorloket OHS gästspela
hos ÖSlJ.  Ev kanske vi kan ordna en transport av finkan före ovanstående datum, till Läggesta....
Finkan är nu framväxlad med hjälp av vårt Gyttorpslok; No 1.
Bengt har f.ö. svetsat ett fotsteg på Sö Vi-loket. Lite väl saftigt att ta ett kliv på öv 60cm....
Vi är ju inga ungdommar längre...