På grund av handoperation har jag varit förhindrad att göra vissa sysslor. Sjukskriven på heltid!
Men en gammal jägare har hjälpt mig att lägga ut gamla (livsfarliga) björnfällor på vissa ställen.
Så den som försöker bryta sig in kommer bli av med både armar & ben..!!
En liten varning bara...
- Annars nu när man lite mera fritid s.a.s. kan man ju kolla andras lokrenoveringar; som denna..
NGJs 500mm lok; fd Gärdesboda Tf. Med T-Fordmotor..
Urhäftigt, tycker jag..
Vi samlar, renoverar och kör både maskiner o tåg med spårvidden 600 mm. All trafik, underhåll o renoveringar görs helt ideellt. Frövi ligger i mitten av Sverige, bara tre mil nordöst om Örebro.
Saturday, 29 November 2014
Wednesday, 26 November 2014
Onsdags aktivitet
Härligt med väder..
Ena dagen 20mm regn, andra dagen -4 C..
Idag lade jag sista handen på Sävsjö-loket. Strykning av Cronol på hjulen samt uppmärkning för
nye ägaren av knappar o.d.
Sen startade jag loket ett tag; och njöt av den mysiga röken från ljuddämparen...
Strykning av hjulen med Cronol; ger fint utseende..
Ena dagen 20mm regn, andra dagen -4 C..
Idag lade jag sista handen på Sävsjö-loket. Strykning av Cronol på hjulen samt uppmärkning för
nye ägaren av knappar o.d.
Sen startade jag loket ett tag; och njöt av den mysiga röken från ljuddämparen...
Strykning av hjulen med Cronol; ger fint utseende..
..och så här blev framhjulen att se ut...
Uppmärkning av knappar & reglage för nya ägaren..
Vid nära O-an så avger motorn en skön avgasrök..
Motorn brummar på...
.. och här ser vi en ännu bättre rökpelare. /Ångmotor.?
/
Monday, 24 November 2014
Måndags aktivitet
Idag var det ett envetet ösregn av sällan skådat slag; har nog kommit över 20MM regn.
I hallen kunde jag utföra några enkla jobb m Sävsjö-loket...
Har strukit kopplingsarmen; svart.
Likaså bromsspaken...
I hallen kunde jag utföra några enkla jobb m Sävsjö-loket...
Har strukit kopplingsarmen; svart.
Likaså bromsspaken...
Saturday, 22 November 2014
Lördags aktivitet
Normalt har vi slutat arbeta med loken på helgerna; men idag var vi tvungna då Bengt endast
kunde hjälpa till denna dag m Sävsjö-loket.. Eftersom jag är lite justerad i handen ännu går det inte
med tunga lyft. Vi ville se över drivlinan ordentligt innan vi skeppar iväg loket. För det visade sig att
en krysskil hade gått på hö bakhjul; och vid kontroll satt det vä bakhjulet löst...
Men Benga som är expert på mycket tillverkade en ny krysskil av stål, som inpassades och drogs
fast. Sedan åtgärdades det vänstra hjulet. Varpå oljan i växellådan tömdes på vatten och massa
gult gegga.. Rengjordes och ny fin olja påfylldes; varefter loket sänktes ned på hjulen och en
provtur företogs till allas belåtenhet!
Ventilkåpan uppolerad till B-20.n..
... och här monterad... Snyggt!
Här tillverkar Benga en ny krysskil av ämnesstål..
.. och här ses hö bakhjul i luften. Man måste kunna många
olika saker för att bedriva tågverksamhet....!
Och här ses det vänstra hjulet som skall justeras...
Här ses loket uppallat på slipers...
Och eftersom man mekat har man första tjing på provtur.!!
Och här kommer han åter...
...och det går i racerfart så att kameran knappt är med..!
Med högeffektsspole & nytt 62 Ah-batteri går B-20.n
som en racer. 2-ports Strombergare förståss...
Thursday, 20 November 2014
Onsdags aktivitet
Idag var det lätt att tvätta av loket utvändigt; småregn hela dagen.
Nu återstår mera motortvätt och inspektion av drivlinan. Kardandrift till bakhjulen..
Och rullkedjor till främre...
Regnet hjälpte till med tvätten av loket...
Bakre delen av loket rent..
Ser rätt tjusigt ut, faktiskt...
Nu återstår mera motortvätt och inspektion av drivlinan. Kardandrift till bakhjulen..
Och rullkedjor till främre...
Regnet hjälpte till med tvätten av loket...
Bakre delen av loket rent..
Ser rätt tjusigt ut, faktiskt...
Subscribe to:
Posts (Atom)