Framåt EM började det blåsa lite så man kunde va i solen. I skuggan satt jag annars och polerade ventilkåpan m Autosol: den blev som ny!
Sedan smorde jag upp hand- & chokereglagen till förgasaren. De gick först inte att rubba...
Jag hittade en gammal kort ljuddämpare som jag snyggade till för framtida bruk till Hästveda.
Tycker inte att lok m bensinmotorer skall har uppdraget avgasrör; skillnad på gengasloket som
alltid haft uppdraget rör pga 6-cyl Volvo EC-motorn..
Men Hästveda får nedåtgående rör såsom Bergbolagen; John Bergman mm.
Idag började jag med det mödosamma jobbet m att slipa inuti hytten; dä ä tungt att köra med
den stora vinkelslipen i över axelhöjd skall jag säga....Man orkar bara korta stunder åt gången!
Men nu är främre delen avkörd; 3 sidor kvar innan jag kör m sandpappersmaskin...
Efter att jag var ganska mör i axlar& armar ägnade jag resten av dagen till attt bespruta
motorn m fotogen. Nu får det rimma av innan jag ev ger en ny duvning under morgondagen.
Så här blank blev ventilkåpan efter behandling m Autosol..
Bränsleledningarna av koppar,var ju tvunget att putsas
upp oxå...
Luftrenaren tvättade jag av m fotogen. Skall spraymålas
med svart färg..
Här pågår rostslipning av främre hyttvägg invändigt..
.. och övre delen är rätt tuff och slipa..
.. så jag började med motortvätt istället..
Tvättning m fotogenspruta pågår...
.. och det börjar att skönjas en B-18 under all smuts &
gammalt torvdamm..!!
En gammal gnistsläckare får bli ljuddämpare till loket..
No comments:
Post a Comment