En smalspårsvän boende i Borlänge, har kopierat upp instruktioner till BB-motorn som sitter
i lok 18. Det är ju fina fisken att veta om tändinställning, ventilspel, brytarspel i magneten mm.
Bengts kompis, kallad KG, har lyckats med att skrämma liv i den magnet som skall sitta i
BB-motorn. Magneten avger fina knistor vid lågt varvtal; vilket är en förutsättning att kunna
starta motorn medels vev.
Lok 18.s tillverkningsskylt var redan borta på loket när vi tog fram loket för lastning & transport
till Frövi från fd Humusprodukter, Drägved, Västergötland 1984.
Men som i en trolldom hade samme man fr Borlänge hittat en BB-skylt för ett lok på en mässa
i Sthlm. Eftersom han var väl medveten om BB-lok och tillika BB-motorer köpte han skylten
för en billig penning. Väl hemkommen upptäckte han att skylten tillhörde vårt lilla BB-lok;
som nu är föremål för ordningsställande och vi hoppas kunna få fart på loket igen efter att
det stått avställt i flera år. Och i ärlighetens namn ska vi säga att vi har glömt hur många år det
stått inkört i verkstaden...
Hursomhelst har vi erhållit skylten som gåva. Stort Tack säger vi från FMBBM!
Fotnot BB = BERGBOLAGEN, Lindesberg.
Den fina mässingsskylten, som Bengt pollerat upp. Tyvärr här dålig bild!
Här har vi funnit en mycket gammal bild på NbMv 1941, tagen i Stockås på 50-talet när man byggt
om spårvidden fr 500mm till 600mm. Mycket trevlig bild...
Lok 11 innan vi började med det på sensommaren i år..
Den 30.e Aug såg det ut så här, med elmotorn monterad....
Och den 9.e oktober såg det ut så här.....
Och här provkörs loket under ledning av Lennart Ericson & Berngt. 3 st 12V bilbatterier var
kopplade i serie med startkablar o.d.
Och det var inte lätt att begripa sig på det "virrvarr" av startkablar, elmätare mm. Men fungerade
gjorde det..!!!
No comments:
Post a Comment