fredag 20 maj 2016

Fredags aktivitet

Denna fredag for jag ner till Hbg straxt före 12-blecket sedan jag motat upp Benga ur sjuksängen;
ville kontrollera vad han hade i verkstaden för passande rörstumpar till kylarstosen...
Ett kromat tunnväggigt stagrör med dim 28mm i dia hittade vi. Dessutom bockat för något särskilt
ändamål; går säkert att knåpa ihop något av...

När jag kom ned till Hagaberg kapade jag bara rätt av röret; nära en 90graders böj på ämnesröret.
Sedan gick det lite lättare och måtta in. Kvar vart till slut en liten rörböj som passade in mellan kylarens
stos och övre böjbara kylarslangen; som var orginial till B4b-motorn...
På med några droppar smörjolja till slangen och så dit med rörböjen samt 28mm armerade slangen
som jag kapat till.  På med 2 passande slängklämmor och så var det bara att dra åt; inpassningen
blev kanon och nu var det att i rask takt hämta vatten å fylla kylaren....

Nu innefann sig några sekunders spänning; skulle det hålla tätt överallt... Johooda, nu var det bara att
choka och vrida på tänningslåset... -"Brum..Vrål... lät det av B4-an som brakade loss på första
startförsöket.  Gick lite ojämt i varvtalet på lägre gång men kan vara förgasar- & luftskruvsinst.

Röda lampan för laddningen lyste ilsket men efter ett par snabba knack med baksidan av en mejsel
på generatoranslutningarna; slocknade den och generatorsystemet fungerade!
Efter några ytterliggare startförsök tog jag bort minusanslutningen på batteriet.
Nu lossade ja på den bult som håller 6V hånkan och slipade lite på torpedplåtens baksida. På så
sätt blir det bättre jordanslutning till signalhornet; funkar nu perfa....

Så fort det går nu kommer KG och ska efterdra topplocket; bara att ta bort ventilkåpan och
ventilstället igen... Kommer inte åt att efterdra med momentnyckeln annars!



     Här syns rörböjen innesluten i en armerad slang fr Swedoil....



     Här ses arrangemanget från motsatta sidan....



     Det var från detta kromade tunnväggiga ämnesrör, som jag snodde en liten rörböj....



     Här är motorn så varm att det ångar av den;  kanske inte syns så tydligt på bild...



     Annan vy av B4.an... Jäsingen va rooooolitt att den går!



     Torpedplåten ar slipats av och ny bult anbragt för att hånkan skall få bättre minuskontakt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar