Under fredagen revs topplock samt cylinder på BB-motorn.
Nya packningar är på G; MEN nu är stora samtalsämnet = Hur många kilo skall toppen dras med momentnyckel..?
Denna var väl knappast uppfunnen 1952...?
Nån som vet exakt, kan ju skrika till..!
Bilder på demonteringen följer nedan:
Förgasare, ljuddämpare samt kylare; demonterade....
KG känner på topplocksmuttararna; muttrarna släpper vid 5,5-6 kgm med momentnyckeln......
Här har topplocket lyfts av och man ser att cylindern har väldigt fint lopp.....
2 bilder på topplocket...
....och förbränningsrummet.....
Kolven ser ut så här; med 2 kolvringar + 1 oljeskrapring.....
Pinnbultarna + 2 andra ventlstänger skall putsas av....
En ventilstång har böjd sig pga det höga komp.et med vatten i cylindern; kan gå att räta ut men vi
väntar med det pga att vi har ett par extra liggande från andra BB-motorer vi skruvat isär....
Vevaxeln + de 2 ventillyftarna till höger, närmast magneten....
Kolven ser väldigt fin ut; och KG har nu hornat ur cylindern, med ett för ändamålet avsett bryne....
En annan fotovinkel av vevstaken och cylinderbädden.....
Hampus J hade tagit bussen fr Linde ned till Frövi, för att hjälpa till !!!
No comments:
Post a Comment