Tuesday, 16 December 2014

Tisdags aktivitet

Eftersom RLJs elackumulatorlok blev avlastad här hemma var det lätt att starta midjestyrda lastarn och
lyfta fram loket till Bengts verkstad.Vi började att räta koppellänkar samt värma loss lokets
säkerhetspedal och smörja upp länkarmarna. Slipa loss gamla dåliga plåtar mm.
Kapa upp förarplatsens golv och förberedelser för inläggning av nytt plåtgolv. Vi tog även
loss den lilla "spårvagnsklockan" som manövreras med en mindre pedal i förarplatsens golv.
Samt diverse andra slipjobb. Tyvärr drog snöovädret in 14.30 idag varpå det var dax att
plocka in..Vi fortsätter så snart tid finnes och vädret tillåter.

                                         Värmning och rätning av koppelöglor..

                                         .. samt rätning av dragkrok..

                                         Värmning & losstagning av säkerhetspedal..

                                         Centrerad koppelsprint..

                                         Uppsmörjning av länkarmar för säkerhetsbromsen...

..och här ser vi golvet bortkapat.

Bengt i kapartagen...

...och skapar här ett gnistregn..

Förlängd koppelögla, framtill...


Thursday, 11 December 2014

Torsdags aktivitet

Pga tisdagens sena ankomst till Frövi, lossades ackumulatorloket /NitroNobel 5/ här hemma i Oskarslund. Några grejer skall värmas loss och då passar det ju bra när vi har AGA-borren här hemma...
När det gäller de elektriska kopplingarna blir det ett vågspel att ordna till. Någon eller några har
sonika klippt av anslutningen till kontaktorerna; vilket försvårar det hela en aning. De 8 anslutnings-
kablarna fram till kopplingplintarna för elmotorerna, finns dock kvar.. FMBBM har en elmotor fr
Sv Elektrobil, som borde gå att koppla in i lokramen.  MEN vi har inga som helst kopplingscheman
så det blir ett fasligt mätande isf. Om det någonsin går att ordna till; alternativet blir isf en extriör
upprustning... Färgsättningen är uttänkt men s.o.s. ett ordningsställande av det elektriska återstår
att se om det överhuvudtaget är möjligt..?! Tur att det står i avtalet m RLJ "utföra viss renovering"..!
Vi har ju dock det andra ackumulatorloket fr Nitro Nobel 3 (vårt no 4) att jämföra med.
RLJs acklok kommer att få samma typ av draganordningar som 4:an och den typ man hade på
Nitro; dvs anpassad för att ansluta Nitros flakboggievagnar. Alltså Feldbahntyp.
Närmast skall det köras ned till Hbg och där övertäckas tsv; enär vi måste få loss stallplats i
hallen.


                                         Anlutningarna är avklippta i kontaktorskåpet...Smart !

                                         De 8 kablagen till elmotorerna, finns kvar..

                                          och här ses en sidvy av loket..

                                         Lokets bakände...

                                     Ny durkplåt samt losstagning av säkerhetspedalen/ P-broms..

                                         Att jämföras med vårat acklok / kontaktorskåp..!!

Tuesday, 9 December 2014

Tisdags aktivitet

FMBBM inleder järnvägstekniskt samarbete m Risten-Lakviks järnväg. Idag hämtades första loket för transport & service, till Frövi. Transporten gick med en släpkärra & bil..
FMBBM skall oxå hjälpa RLJ med mera järnvägstekniska attiraljer. RLJ har ju som bekant Maffei-loket sedan något år. FMBBM harf ett antal rosterstavar liggande till Maffeiloket..
Man är oxå i behov av kunniga förare...


                                         Transport av el-acklok till Frövi f service. Fd Nitro Nobel

                                        Ett annat projekt som FMBBM skall försöka bistå..

Nästa transport blir detta JW8-lok; som är tsv inhyrt..

Saturday, 6 December 2014

Lördags aktivitet

Pga min handoperation har jag varit förhindrad att utföra div arbeten. Men idag har jag haft hjälp
att sätta i sidofönstren på Hästvedalokets hytt. De flesta av våra lok (1:an, Edan m.fl.) har
sidofönster av plexi; varför Hästveda har fått likadant. Efter monteringen sågade vi till mallar
till fram- & bakrutan som ett glasmästeri skall skära ut efter. De 2 rutorna blir i sk lamellglas
och skall sättas in med gummilist..
Vi hade frågat en person som sysslar med glasmontering, och dessutom ÄR järnvägsintresserad
men han har struntat i att kontakta oss (!?); varför vi valt att höra oss för med MERA kunnigt folk
inom glasmonteringsbranschen..!!
Sedan tappade vi ur kylarvattnet från Sö Vi-loket. Hästvedalokets kylarsystem m Volvo B-18
motor har sitt system fyllt meds färdig glykolblandning..



                                         Inmätning av glaskivan måste ske innan håltagning...

                                         Borrning och montage med M5 och silikon f tätning..

                                         .. och här ger sig Bengt på höger sidofönster....

                                         ..och så här tjusigt blev resultatet.. Assnyggt!

                                          Edan t.ex. har sidorutor av plexiglas...

                                         Och här tillsågas mallar för lamellglasrutorna...

                                         Här är one armed bandit...!
.

Monday, 1 December 2014

Vinterbilder fr idag..


Idag var jag ned till anläggningen för att kolla till det hela. Pga olaga hot mot mig som person; är jag numera ständigt beväpnad..och det finns licens.!
Här återges några vinterbilder; tagna idag...






                                          Man skall tydligen belägga en bit mot spåret; kul...

                                         .. och man har ju anat nått när man dikade från spåret
                                         och lade nya rör under vägen...