Under lördagen trimmade jag så gott som hela linjen ned till Talluddens stn. Över gärdet sprutade jag på lite Glyfosat. (Jablo) eftersom stark gräsväxt fanns invid översvärmade (!) diket. Mycket regn under Juni & Juli hade bidragit till detta. Men som tack fr ovan, har Augusti-solen värmt på ordentligt.!
Eftersom jag var helt slut av knott, mygg samt annan flygande ohyra, var det hemgång vid 15-tiden på lördags em.
Under söndagen växlade jag om några vagnar på bangården med gamla Gyttorps-loket,
Sedan började det mödosamma arbetet med att slipa ramen till det gamla ack-loket, No 11.
Och slipning tog ett antal timmar med ond rygg som följd. Stå böjd i flera timmar är inge bra för min
Artros alltså...
Och när slipningen var klar, stryka på ramen med lättflyktig svart Cronol. Detta är ett träimpr.medel men
med samma egenskaper som fd slipersoljan, som fanns på marknaden förr...
Lämplig att stryka på renslipat järnmatrial alltså.!
Lok 1 framför stationshuset
Växling på gamla spår Ett
Efter att ramen renslipats m rot.stålborste och liten
vinkelslip, så det ut så här....
... och när Cronolen kommit på; så här.
Och från annan fotovinkel. Nu skall närmast ett bak-
stycke till förarbrunnen byggas upp. Sedan målning!
Vi samlar, renoverar och kör både maskiner o tåg med spårvidden 600 mm. All trafik, underhåll o renoveringar görs helt ideellt. Frövi ligger i mitten av Sverige, bara tre mil nordöst om Örebro.
Monday, 24 August 2015
Saturday, 22 August 2015
Torsdags aktivitet
Efter att LE hjälp till och startat upp den gamla AEG-elmotorn; beslutade Benga skickarmästare å jag att börja bygga golv, "torpedvägg" mot batterilådan samt väggar till förarbrunn på lok No 11; dvs NbMv 1942/43. (Nora Bil- & Motorverkstad fd Ingenjör Asplund.s MV)
Detta lok har stått avställt i många år och lokhytten flyttades över till lok No 15 (Jerle Torf) i mitten
av 80-talet redan i Blixterboda.
Men pga det lyckade uppstarten med den gamla öppna likströmsmotorn; som förmodas vara tillverkad i början av 20-talet, skall nu loket göras i ordning. Någon hyttbyggnad är fn inte aktuell utan det blir ett mindre plåttak på smäckra rörstolp...
Loket är av sk lättvikts typ och förväntas dra några trallor eller en mindre åkvagn på bangården.
Att införskaffa nya ackar till loket är inte ekonomiskt försvarbart; ett truckbatteri på marknaden kostar ca 100.000:- stycket !! Och begagnade är gångna till skrot...
Först monteras några 2x4" m bult i ramen för att bygga på
Och naturligtvis används modern skruvdragare & trallskruv
Här har ett löst golv monterats tsv
Nu börjar "torpedväggen" byggas upp mot lådan
Inpassning av brädsponten är en dygd. Noga passform
Så på med skruvdragarn igen....
Efter några byggtimmar är både golv & torped klara..
Efter att vi hittat (!) orginalbiten till sittbrunnen....
...kan vi börja regla upp sidoväggarna.
Och här är bägge sidoväggarna klara..
Men efter att allt skruvas loss kan slipning & målning
av lokramen påbörjas... Smart tänk.!
Detta lok har stått avställt i många år och lokhytten flyttades över till lok No 15 (Jerle Torf) i mitten
av 80-talet redan i Blixterboda.
Men pga det lyckade uppstarten med den gamla öppna likströmsmotorn; som förmodas vara tillverkad i början av 20-talet, skall nu loket göras i ordning. Någon hyttbyggnad är fn inte aktuell utan det blir ett mindre plåttak på smäckra rörstolp...
Loket är av sk lättvikts typ och förväntas dra några trallor eller en mindre åkvagn på bangården.
Att införskaffa nya ackar till loket är inte ekonomiskt försvarbart; ett truckbatteri på marknaden kostar ca 100.000:- stycket !! Och begagnade är gångna till skrot...
Först monteras några 2x4" m bult i ramen för att bygga på
Och naturligtvis används modern skruvdragare & trallskruv
Här har ett löst golv monterats tsv
Nu börjar "torpedväggen" byggas upp mot lådan
Inpassning av brädsponten är en dygd. Noga passform
Så på med skruvdragarn igen....
Efter några byggtimmar är både golv & torped klara..
Efter att vi hittat (!) orginalbiten till sittbrunnen....
...kan vi börja regla upp sidoväggarna.
Och här är bägge sidoväggarna klara..
Men efter att allt skruvas loss kan slipning & målning
av lokramen påbörjas... Smart tänk.!
Wednesday, 19 August 2015
Onsdags aktivitet
Det var flera år sedan som Lennart Ercson fr Örebro; var aktiv hos FMBBM. Idag var han nere
hos oss för att hjälpa till med få fart på den gamla AEG-motor som suttit monterat i acklok No 11.
Vi började med att mäta ut vilka två tåtar var till fältlindning & de andra två till rotorn.
Sedan bensintvätt av kollektor samt kolborstar. Och rentorkning av densamma.
Sedan kopplade vi på ett bra 12V batteri med 80 AH; med lite användning av kopplingar
med startkablar m kraftiga sk krokodilklämmor fick vi kontakt och motorn började rotera!
Ericson tog med sig körkontrollen hem för studie och kontroll av kontaktytorna.
Närmast skall lokramen rostborstas och strykas. Och den stora tunga elmotorn lyftas på plats.
Det var denna stora klump vad gav oss på
Kollektor samt kolborstar rengjörda
Systematisk sammankoppling av klämmor
Ericson i en intensiv koppling
Elmotorns förvaring i batterilådan, i över 50 år
Drivkedjorna till bakre hjulaxeln
Bakaxeln sedd från andra sidan
hos oss för att hjälpa till med få fart på den gamla AEG-motor som suttit monterat i acklok No 11.
Vi började med att mäta ut vilka två tåtar var till fältlindning & de andra två till rotorn.
Sedan bensintvätt av kollektor samt kolborstar. Och rentorkning av densamma.
Sedan kopplade vi på ett bra 12V batteri med 80 AH; med lite användning av kopplingar
med startkablar m kraftiga sk krokodilklämmor fick vi kontakt och motorn började rotera!
Ericson tog med sig körkontrollen hem för studie och kontroll av kontaktytorna.
Närmast skall lokramen rostborstas och strykas. Och den stora tunga elmotorn lyftas på plats.
Det var denna stora klump vad gav oss på
Kollektor samt kolborstar rengjörda
Systematisk sammankoppling av klämmor
Ericson i en intensiv koppling
Elmotorns förvaring i batterilådan, i över 50 år
Drivkedjorna till bakre hjulaxeln
Bakaxeln sedd från andra sidan
Thursday, 13 August 2015
Lite aktivitet vid Hagaberg
Idag har det arbetats lite med A-Fordsloket. Bl.a. har det monterats ny fläktrem samt klämmor till
kylarslangarna. Närmast är det påfyllning av vatten i kylarsystemet som skall sek. Samt påfyllnad
av bensin; sedan startförsök s.s.o.
Motorn börjar bli komplett
Stora kylarslangen ansluten
Snygg helhetsbild av motorn
JW8.an har oxså börjat få färg på sig
Fronten är nymålad
Bränslefiltret fattas innan provstart....
Blomster i krukan
kylarslangarna. Närmast är det påfyllning av vatten i kylarsystemet som skall sek. Samt påfyllnad
av bensin; sedan startförsök s.s.o.
Motorn börjar bli komplett
Stora kylarslangen ansluten
Snygg helhetsbild av motorn
JW8.an har oxså börjat få färg på sig
Fronten är nymålad
Bränslefiltret fattas innan provstart....
Blomster i krukan
Monday, 10 August 2015
Målning av RLJs acklok
I slutet av förra veckan målades RLJ.s ackumulatorlok utvändigt.
Efter rostslipning invändig i batterilådan samt rambalkar, påströks Cronol.
Den täckfärg vi använder är av totallösning, dvs innehåller både skyddsfärg & täckfärg
i en och samma pigment... Modernt och smidigt!
Finslipning innan målning
Här finslipas det på två håll
Här börjar täckmålningen ta vid
Vid plana ytor lämpar sig en roller utmärkt
The Twinbrothers i full aktion
Efter 2 rollningar börjar det likna nått
Efter rostslipning invändig i batterilådan samt rambalkar, påströks Cronol.
Den täckfärg vi använder är av totallösning, dvs innehåller både skyddsfärg & täckfärg
i en och samma pigment... Modernt och smidigt!
Finslipning innan målning
Här finslipas det på två håll
Här börjar täckmålningen ta vid
Vid plana ytor lämpar sig en roller utmärkt
The Twinbrothers i full aktion
Efter 2 rollningar börjar det likna nått
Subscribe to:
Posts (Atom)