Efter att LE hjälp till och startat upp den gamla AEG-elmotorn; beslutade Benga skickarmästare å jag att börja bygga golv, "torpedvägg" mot batterilådan samt väggar till förarbrunn på lok No 11; dvs NbMv 1942/43. (Nora Bil- & Motorverkstad fd Ingenjör Asplund.s MV)
Detta lok har stått avställt i många år och lokhytten flyttades över till lok No 15 (Jerle Torf) i mitten
av 80-talet redan i Blixterboda.
Men pga det lyckade uppstarten med den gamla öppna likströmsmotorn; som förmodas vara tillverkad i början av 20-talet, skall nu loket göras i ordning. Någon hyttbyggnad är fn inte aktuell utan det blir ett mindre plåttak på smäckra rörstolp...
Loket är av sk lättvikts typ och förväntas dra några trallor eller en mindre åkvagn på bangården.
Att införskaffa nya ackar till loket är inte ekonomiskt försvarbart; ett truckbatteri på marknaden kostar ca 100.000:- stycket !! Och begagnade är gångna till skrot...
Först monteras några 2x4" m bult i ramen för att bygga på
Och naturligtvis används modern skruvdragare & trallskruv
Här har ett löst golv monterats tsv
Nu börjar "torpedväggen" byggas upp mot lådan
Inpassning av brädsponten är en dygd. Noga passform
Så på med skruvdragarn igen....
Efter några byggtimmar är både golv & torped klara..
Efter att vi hittat (!) orginalbiten till sittbrunnen....
...kan vi börja regla upp sidoväggarna.
Och här är bägge sidoväggarna klara..
Men efter att allt skruvas loss kan slipning & målning
av lokramen påbörjas... Smart tänk.!
No comments:
Post a Comment