Det var flera år sedan som Lennart Ercson fr Örebro; var aktiv hos FMBBM. Idag var han nere
hos oss för att hjälpa till med få fart på den gamla AEG-motor som suttit monterat i acklok No 11.
Vi började med att mäta ut vilka två tåtar var till fältlindning & de andra två till rotorn.
Sedan bensintvätt av kollektor samt kolborstar. Och rentorkning av densamma.
Sedan kopplade vi på ett bra 12V batteri med 80 AH; med lite användning av kopplingar
med startkablar m kraftiga sk krokodilklämmor fick vi kontakt och motorn började rotera!
Ericson tog med sig körkontrollen hem för studie och kontroll av kontaktytorna.
Närmast skall lokramen rostborstas och strykas. Och den stora tunga elmotorn lyftas på plats.
Det var denna stora klump vad gav oss på
Kollektor samt kolborstar rengjörda
Systematisk sammankoppling av klämmor
Ericson i en intensiv koppling
Elmotorns förvaring i batterilådan, i över 50 år
Drivkedjorna till bakre hjulaxeln
Bakaxeln sedd från andra sidan
No comments:
Post a Comment