söndag 21 oktober 2012

Söndagens jobb

Idag var det dax att få igång lok 5, m den liggande 1-cyl motorn på 6 hkr.
Först montering av spridaren, vilket visade sig att det var ingen lätt uppgift.
Hur ska man komma ihåg hur den satt monterad f över 10 år sedan.?!
Men till slut klurade vi ut ; hur den måste ha suttit monterad... Tog en liten stund!
Sedan var det bara att kontrollera att den fungerade och att den pumpade in diesel i motorn.
I med ett glödpapper i hållaren; sedan var det bara att dra igång loket. Rehnberg satt som tyngd på loket; jag vevade, och Bengt körde Gyttorpsloket. Under en kvälvande dieselrök sprakade motorn igång. Men ingen levande själ kan sitta in den avgasröken utan gasmask !!
Vi stängde av motorn och snabbt klurade ut ett fungerande avgasrör. När det var monterat togs bränsletanken bort och justering av varvtalsregulatorn ordnades.  Ett gasreglage svetsades till och nu återstår endast att flytta bränsletankens fäste 15 mm åt höger för att regulatorstången inte skall ta i bränsletanken.
Men det blir en annan dag...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar