söndag 19 juli 2015

Söndags aktivitet

Idag var vi 4 man nere vid Hagaberg och grejerna fullständigt exploderade..
Benga & jag började med att ansluta kylarslangarna ovan JW8-motorns block. Varvid huven lades på
löst ovanpå motorn och varpå loket kördes ut.
Sedan drogs RLJs el-ack fram till hallgluggen för att färgen skulle ruggas upp och slipas på.
Vårt unga garde; The Kjellberg TwinBrothers gick lös på plåtlådan..

Medan det slipades och grejjades i hallen, ägnade Benga och jag all tid åt flakvagn No 5.
Som nämdes i gårdagens aktivitetsrapport behövdes det tvärställda bjälklaget under plåtflaket, bytas ut.
Men det räckte med att 4st av alla i bjälklaget, behövde bytas. Ett fasligt borrande i flaket, märka ut en rak tvärlinje ovan de nya bjälkarna plus iborrning av träskruv genom det tunna plåtflaket.
Men mitt i arbetet fick vi besök av en rälsbussförare fr NBVJ samt en man från Vånga Hembygdsförening som har hand om fd Lenbergsviks kalkbruk.
Det tog lite tid i anspråk och Benga fick beröm för att ha praktiskt taget klyvit ett ånglok mittetu samt svetsat ihop det igen (!), vi talar om GÖTA III ...ifall du inte hajjade det.      
Efter några timmar med all guidning återgick allt till det normala och arbetet med vagnen återupptogs igen.
Emellertid blev allt träarbete färdigt och de flesta ändträden i bjälklaget ändkapats och snyggats till, ströks träet med svart Cronol och sidobrädorna fick åter en strykning med Falu rödfärg.
Varpå vagnen växlades undan och den stora Volvo Penta kompressorn växlades in mot verkstaden , mittemot lokramen till GÖTA III...
Nu skall bränslesystemet gås igenom och när den stora Volvo dieselsexan funkar perfekt och det stora 3-dubbla kompressorblocket laddar maxtryck; skall ångloksramen provas med tryckluft och sliderna ställas in...


Slangarna är kopplade till expansionskärlet på JW-motorn.
Så här ska det s ut!

                                            Lok 1 samt JW8.an utkörda ur hallen


                                           Slipning av RLJ el-acking påbörjad av bröderna Kj.


                                           Sliparbetet i full gång med acklokets plåt


                                          Bengt Snickare i fullfärd med träarbetet




                                          Efter åtskilliga timmars arbete börjar det likna nått..


                                           Och här ser vi en sidvy av Bengas fina arbete..
                                         Nu är den stora spårgående kompressorn, här.


..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar