söndag 12 juni 2016

Lördagskvällens utflykt

Lördagens utflykt var att haka på Stoffe och fara upp till mörka Skultunaskogen, för att se
Stoffes järnvägsprojekt! Hade jag bara fått en vägbeskrivning har jag aldrig hittat dit....

Där mitt i en skogsglänta stod ett litet hus med massor av prylar runtikring. Stoffe är precis
som jag & brorsan; massor av braatthaprylar ska man ha.
Efter lite rundvandring på tomten fick jag se min gamla personvagn som jag sållde till Gisslarbo-Tommy
för flera år sedan... den har sitt ursprung från framlidne Hans Näckdals samlingar. Även de nya
tippvagnarna Stoffe fick ta han om; kommer från Norrland...

Och räls finns i olika dim. Snyggt varvat som järnvägsräls ska vara! Och rälsmängden räcker till att
bygga rundbana runt både hus och skjul...
Likaså att konstruera vagnar fattades inte; ett mirakulöst vagnslager kunde beskådas i det höga gräset.  

Stoffe har börjat bygga lite linje varpå GT.s gamla lok + personvagn står. Samt nu oxå de två tippvagnarna.  Massor av åkgräsklippare är oxå inköpta för Stoffe reparerar och säljer dem vidare; bra extra förtjänst..

Roligt var oxå att se det lustiga Kroksbo-loket med Amazonhuv och B-18 motor!
Sedan vart det fika & rundprat. Omkr 19-tiden tackade jag för mig och började rulla hemåt.
Får tacka Stoffe med faderskap för en mycket trevlig kväll!



    Ett mycket shangtilt vagnslager fanns att beskåda i et höga gräset...


     Och flera järnundereden fanns att beskåda....


     Räls och trallhjul fanns i långa banor....


     Delar av Gisslarbo-Tommys fordonspark fanns oxå att beskåda. Personvagnen kommer från    
     Näckdals gamla anläggning i Mattmar... Mellanlandade i Frövi några år.                          


     Pittoreskt skall banan dras fram på tomten bland träd och skog.....


    Det gamla Kroksbo-loket var en roliga apparat att beskåda, med Amazonhuv och allt....


    Detta lok borde någon (!), hjälpa Stoffe med att göra iordning tycker jag.....


     Och nu har vagnsparken utökats med dessa två tippvagnar....

     Tack för att jag fick komma!
      MvH /RJa
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar