lördag 5 mars 2016

Demont av lok 37, Linds Torvmaskiner

Idag påbörjades demont av lok 37 Linds Torvmaskiner -54; motorhuv, frontparti, kylare + div frontstag...
Nu undrar man ju vadan detta tilltag..?  Joo eftersom vi inte fick Rehnbergs minitruck såld; får FMBBM
överta fungerande B-16 motor, låda & kylare mm, från minitrucken.
Lindsloket har nämligen en gammal Volvo B-16 motor installerad!
Så idag lättades på förlåten till Lindsloket; frontgaller, motorhuv, kylare mm demonterades.
Vid vridtest på vevaxelns remskiva konstaterades att motorn går runt! Men eftersom lådan har
fastnat med en växel i läge; kan motorn bara vridas runt i 1/2 läge fram- & tillbaka,
sedan tar det stopp i växellådan...
Men nu får vi se...det fattas inte så mycke delar på den gamla B-16 motorn som sitter i.

Så nu är frågan: skall vi byta motor i Lindsloket... ELLER skall vi försöka få snurr på originalmotorn.?!?
Delar till B-16, B-18 & B-20 finns hos en liten firma i Glanshammar; MOTOROLDIES.....
Vi behöver iaf byta vattenpump på org.motorn, tror vi... Kanske lite nya tändkablar, brytarspetsar mm.
Och evetuellt en annan tändspole. Biltema har div rör att komponera ihop till fungerande
avgassystem.


      Lok 37 Linds Torvmaskiner, Värnamo. Som det såg ut när vi fick det..



     Men nu kommer det att ändra skepnad. En ny motorhuv skall det få iaf...



     Rostig och väderbiten är originalmotorn, MEN den går att vrida runt med hjälp av en stor skiftnyckel...



      Primitiv luftrenare; ett gammalt finmaskigt nät...!



     Här är rostiga plåtar mm som tagits loss...



      Igår em schaktade Bengt undan blötsnön med sin 4-hjuling...



     Så här såg minitrucken ut i somras; med fungerande B-16 motor..!! Tacksamt att överta fungerande
     motor & drivlina...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar